Hyvä varavoimahuollon asentaja, haluamme juuri sinut!

Suomen Diesel Voima Osakeyhtiö etsii jälleen lisää loisto-osaajia. Kasvumme kiihtyy ja etsimme nyt etupäässä varavoimahuollon asentajia. Asemapaikkasi on Tampereella, mutta työ tapahtuu kentällä asiakkaiden luona. Tarjolla on mielenkiintoisia työtehtäviä vaihtuvissa maisemissa, hurttia huumoria sekä muutenkin mukava työporukka.

Varavoimahuollon asentaja

Työtehtäviisi kuuluvat dieselgeneraattorien ja dieselpumppujen huolto- sekä korjaustyöt. Asemapaikkasi sijaitsee Tampereella, mutta työ tapahtuu kentällä asiakkaiden luona. Työtehtävä on monipuolinen ja sisältää mm. varavoimajärjestelmien vaativat vianselvitykset, muutostyöt, asennukset ja käyttöönotot sekä loppuasiakkaiden koulutus.

Odotamme sinulta vahvaa osaamista sähkövoimatekniikasta sekä ymmärrystä generaattoritekniikasta ja ohjauslogiikoista. Aiempi kenttätyökokemus sekä dieseltekniikan tuntemus katsotaan eduksesi. Lisäksi edellytämme sinulta oppimishalua, paineensietokykyä ja asiakaspalveluhenkisyyttä. Englanninkielen ymmärrys ja hyvät tietotekniset taidot edesauttavat tehtävässä menestymistäsi. Ajokortti ja kotimaan matkustusvalmius ovat ehdottomia vaatimuksia. Tehtävien luonteesta johtuen asenteesi työturvallisuuteen tulee olla tinkimätön. Huolellisuus ja tarkkuus ovat sinulle itsestään selvyyksiä. Töitä teet reippaalla otteella ja kohtaat mielelläsi myös asiakkaita työn lomassa. Sormesi ei eksy suuhun ongelmatilanteessa, vaan mietit itse pulmaan sopivan ratkaisun.

Tarjoamme sinulle osaamistasi vastaavan ja tehtävään sitoutumistasi tukevan palkkauksen sekä kilpailukykyiset edut, vakituisen työn ja vaativan, kehittymisen mahdollistavan työympäristön. Suosimme hakijoita, jotka etsivät pitkää ja vakaata työsuhdetta. Työpaikkaan ja työtehtäviin järjestämme perehdytyksen tarpeen mukaan. Huomioithan, että työtehtävissä asiakkaamme vaativat suostumusta turvallisuusselvityksiin ja huumetesteihin. Työ alkaa sopimuksen mukaan.

Lisätietoja tehtävästä antaa Suomen Henkilöstötalon henkilöstökonsultti Pirita Haapanen, puh. 010 2306 532/pirita.haapanen@henkilostotalo.fi. Jätä hakemuksesi tehtävään ansioluettelosi ja palkkatoiveesi kera Suomen Henkilöstötalon sähköisen hakujärjestelmän kautta tai lähettämällä hakemuksesi sekä CV:si sähköpostilla osoitteeseen tyonhaku@henkilostotalo.fi viimeistään 27.2.2019. Käytä otsikkona hakemaasi paikkaa. Löydät varavoimahuollon asentajan työpaikkailmoituksen Suomen Henkilöstötalon sivuilta.

Kaiken varalta

Viiden Dieselvoiman osakkaan visio oli aikanaan tehdä varavoimakoneiden ja palopumppujen kaupasta sekä niiden huollosta asiakasystävällistä. Tästä syystä syntyi Suomen Diesel Voima Osakeyhtiö reilut kuusi vuotta sitten, jossa motot ovat yhä edelleen samat “Kaiken varalta” ja “Arvostamme sinun yritystäsi!”. Sittemmin olemme onnistuneet monissa tavoitteissamme yli odotusten ja toimintaa kehitetään jatkuvasti eteenpäin. Suomen Diesel Voima työllistää tällä hetkellä lähes 20 ihmistä. Toimintamme kattaa koko Suomen. Tampereen lisäksi lähdemme joustavasti matkaan myös Helsingistä ja Oulusta. Tervetuloa tutustumaan ja lukemaan lisää! Ken tietää, saatat olla itse osa mahtavaa porukkaamme jo aivan pian.

Haku on käynnissä 27.2.2019 saakka.

Sisäasiainministeriö listasi pahimmat riskit: Todennäköisin on suuri sähkökatko

Yhteiskunta on nykyään hyvin riippuvainen sähköstä. Oletko pohtinut, mitä laajamittainen sähkökatko aiheuttaisi? Miten se vaikuttaisi omaan elämääsi tai isommassa mittakaavassa koko yhteiskuntaan?

Sisäasiainministeriö on saanut valmiiksi uuden kansallisen riskiarvion. Riskiarviossa on pyritty löytämään riskejä, joilla on laajaa kansallista merkitystä ja arvioimaan niiden vaikutusta yhteiskunnan elintärkeisiin toimintoihin. Riskiarvion tavoitteena on ennakoida Suomeen kohdistuvia äkillisiä tapahtumia, jotka vaativat viranomaisilta normaalista poikkeavia toimia tai jopa avun pyytämistä muilta mailta.

– Esimerkiksi ilmaston lämpeneminen lisää jo nykyisin tunnettujen sään ääri-ilmiöiden aiheuttamia riskejä, kuten tulvia, rajuilmoja ja metsäpaloja. Samalla se tuo uusia, hitaammin kehittyviä riskejä. Näkyvimpiä vaikutuksia ovat viime vuosina olleet metsätuhot ja pitkät sähkökatkot, riskiarvion valmistelusta vastannut ohjaus- ja kehittämisjohtaja Taito Vainio kertoo Sisäasiainministeriön tammikuun lopussa julkaisemassa tiedotteessa. Laajamittainen häiriö sähkönjakelussa voisi käynnistyä vaikkapa myrskyn tai avaruusmyrskyn seurauksena, mutta sen kerrannaisvaikutukset näkyisivät heti laajalti kaikissa yhteiskunnan toiminnoissa ja kansalaisten elämässä, toteaa Iltalehti artikkelissaan.

Sähkökatko aiheuttaa monia ongelmia

Yle julkaisi kesällä 2017 mielenkiintoisen artikkelin sähkökatkon aiheuttamista ongelmista yhteiskunnassa. Artikkeliinsa Yle liitti havainnoillistavan kuvan siitä, mitä sähkökatko kovalla pakkasella aiheuttaisi kerrostaloasujalle ja yhteiskunnalle. Pahimmat pakkaset alkavat nyt hieman jo hellittää, mutta uusia pakkasia saattaa olla luvassa jo helmikuun puolessa välissä, lupailee Ilmatieteen laitos.

Kuten kuvasta käy ilmi, varavoimaa tarvitaan hyvin monessa paikassa.

Laaja sähkökatko aiheutui myrskyn seurauksena tänä vuonna jo kerran. Kun katsotaan muutama vuosi taaksepäin, myrsky, tykkylumi ja sähkölinjojen päälle katkenneet puut ovat aiheuttaneet eri mittaisia sähkökatkoja vähintään kerran vuodessa. Tuntuu, että myrskyn aiheuttama sähkökatko on enemmän sääntö kuin poikkeus. Tänä vuonna Aapeli-myrsky heti uudenvuodenpäivän jälkeen jätti useita tuhansia koteja sähköttömäksi pahimmillaan pariksi vuorokaudeksi. Jotkut olivat osanneet varautua sähkökatkoon hankkimalla aggregaatin, jonka avulla saatiin sähköä välttämättömiin asioihin, kuten tässä Ylen julkaisemassa uutisessa kerrotaan. Pientaloihin tuo helpotusta sähkökatkon aikana pieni aggregaatti, jonka voi hankkia mm. Motonetin tai Hong Kongin kaltaisista tavarataloista.

Isommissa kiinteistöissä, maatiloilla, teollisuuden prosesseissa, sairaaloissa, konesaleissa ja muissa kriittisissä tiloissa pieni aggregaatti ei kuitenkaan riitä turvaamaan sähkönsaantia. Monessa paikassa varavoiman täytyy myös käynnistyä automaattisesti sähkökatkon sattuessa. Tällöin kriittisiä, sähköä vaativia toimintoja varten tarvitaan juuri kohteeseen räätälöity varavoimakoneikko. Varavoiman tehtävä riippuu sen käyttökohteesta. Siinä, missä varavoima turvaa eläintilalla eläinten hengen, sairaalassa tai konesalissa varavoiman tehtävä on mahdollistaa normaalitoimintojen hallittu alasajo.

Jos tarvitset apua varavoiman hankinnassa, huollossa tai vanhan varavoimalaitteiston modernisoinnissa, ota yhteyttä. Olemme täällä auttamassa – kaiken varalta.

Tarkista ja huolla polttoainesäiliö syksyn tullen

Polttoainesäiliö ja öljyt kannattaa tarkastaa mieluiten kaksi kertaa vuodessa.

Takana on mahtava hellekesä. Nyt on kuitenkin aika valmistautua syksyyn ja viileneviin ilmoihin. Varautuessasi talven tuloon, muistathan samalla tarkastaa laitteidesi polttoainesäiliöt! Saatat ensin kysyä miksi, mutta tämä pieni toimenpide voi vielä säästää sinut monelta harmilta. Erityisen tarkkana on syytä olla, jos laitteesi on ulkona tai muuten suurten lämpötilan vaihteluiden armoilla.

Polttoainesäiliö alttiina kondensaatiolle

Polttoainesäiliö altistuu varsinkin ulkona usein suurille lämpötilan vaihteluille. Pitkään jatkuvan hellejakson vaihtuessa viileäksi syksyksi ja lämpötilojen sahatessa edestakaisin, polttoainesäiliöön kertyy helposti vettä kondensaation seurauksena. Ulkotiloissa tai isoille lämpötilan vaihteluille altistuville säiliöille tulisikin tehdä vähintään kerran, mielellään kaksi kertaa vuodessa säiliön vesitys, jottei säiliöön kerry isoa vesimäärää. Vesitys on yleensä helppo tehdä säiliöihin tätä tarkoitusta varten tehtyjen yhteiden kautta. Vesitysyhteet ovat säiliöstä riippuen joko säiliön pohjassa tai päällä. Näin säiliöön kertynyt vesi voidaan joko valuttaa tai imeä pois. Vesitys on erityisen tärkeää terässäiliöissä, jotka kondensoivat herkästi lämpötilojen vaihdellessa.

Kun säiliöön kertyy vettä, se aiheuttaa omalta osaltaan teräksisen säiliön ruostumista. Veteen voi alkaa myös muodostua omaa bakteeri- tai leväkantaa. Jos säiliötä ei koskaan vesitetä, voi vedenpinta nousta lopulta niin korkealle, että vettä pääsee polttoaineen imulinjaan. Polttoaineen joukkoon sekoittuva vesi voi aiheuttaa käyntihäiriöitä tai pahimmillaan estää laitteen toiminnan kokonaan. Polttoainelinjoihin pääsevä vesi myös likaa polttoaineen suodattimet ja veden mukana liikkuvat epäpuhtaudet voivat tukkia polttoainesuodattimet yllättävän nopeasti. Säiliöiden koko vaihtelee laitekohtaisesti. Mitä isompi säiliö on, sitä isomman pinta-alan on mahdollista altistua kondensaatiolle. Tästä johtuen ulkona olevat säiliöt kannattaisi aina pitää mahdollisimman täysinäisinä, jotta kondensoiva pinta-ala pysyy mahdollisimman pienenä.

Vesitys auttaa

Polttoainesäiliön kunto on ymmärrettävistä syistä kriittinen tekijä laitteiden toiminnan takaamiseksi ja mahdollisten ympäristövahinkojen välttämiseksi. Polttoainesäiliön vesitys edesauttaa säiliön kunnossa pysymistä ehkäisten säiliön ennen aikaista syöpymistä. Säännöllinen säiliön vesitys myös estää erilaisten kasvustojen kehittymisen säiliöön. Kun polttoainesäiliö on puhdas ja vedetön, moottorin saama polttoaine pysyy hyvälaatuisena, eikä käyntihäiriöiden tai suodattimien tukkeutumisen riskiä ole.

Sisätiloissa tasaisessa lämpötilassa jatkuvasti olevan säiliön osalta ei kondensaation riskiä ole varsinkaan, jos säiliön ns. huohotuskaan ei ole johdettu ulkoilmaan. Tällöin ei säiliön osalta juurikaan tarvita huoltotoimenpiteitä. Toki säiliön kuntoa tulee silti tarkkailla ja valvoa ettei havaittavissa ole vuotoja eikä säiliöön voi päästä vieraita aineita tai roskia. Sisätiloissa oleville varsinkin isommille säiliöille on suositeltavaa tehdä säiliötarkastus 10 vuoden välein. Muuten riittää, että huolehdit riittävästä polttoainemäärästä ja tankattavan polttoaineen puhtaudesta.

Analyysillä säästöjä ja ekologisuutta

Teemme yhteistyötä Nesteen kanssa ja käytämme heidän poltto- ja voiteluaineitaan. Käytämme myös heidän analyysipalveluitaan. Jos sinua epäilyttää säiliössäsi olevan polttoaineen laatu, voimme ottaa siitä näytteen ja lähettää sen analysoitavaksi. Analyysissa voidaan varmistua siitä, onko polttoaine edelleen käyttökelpoista ja tarvitseeko sitä mahdollisesti vaihtaa. Polttoaineen laatuanalyysi kannattaa tehdä etenkin silloin, jos varastoitu määrä on iso ja se on seissyt pitkään käyttämättömänä. Polttoaineiden lisäksi on mahdollista myös analysoida moottoreiden öljyn laatua ja käytettävyyttä. Tämä antaa paljon tietoa myös mahdollisista alkavista moottorivaurioista, jotka eivät muutoin olisi vielä havaittavissa. Öljyanalyysit tarjoavat kustannustehokkaan tavan varmistua moottorin öljyn kunnosta ilman öljynvaihtoa etenkin koneilla, joissa öljymäärät ovat isoja. Jatkuvan seurannan perusteella on mahdollista pidentää öljynvaihtoväliä, joka pienentää kustannuksia ja on samalla myös ympäristöystävällisempää!

Jos tarvitsette apua vesityksen tai muun varavoimakoneen tai dieselpumpun huoltotoimenpiteen kanssa, autamme ja neuvomme mielellämme. Ota yhteyttä!

Varavoimakoneen nosto ja siirto, miksi ja miten?

Varavoimakoneen nosto ja siirto ei ole itsestään selvä ja helppo projekti. Mutta oikealla asiantuntijatiimillä ja saumattomalla yhteistyöllä se onnistuu hyvinkin vaivattomasti.

Suoritimme menneellä viikolla Hervannassa, Tampereella varavoimakoneen noston, sillä asiakas muutti pois tiloista eikä tarvetta laitteistolle enää ollut. Varavoimakoneen nosto ja siirto piti tehdä, jotta tilat ja ympäristö voidaan laittaa jälleen alkuperäiseen kuntoon, joka tässä tapauksessa tarkoittaa nurmikentäksi maisemointia. Paikalta nostetut ja poiskuljetetut varavoimakontit myytiin eteenpäin ja ne kasataan uudelleen palvelemaan uuden kohteen varavoimatarpeita Etelä-Suomessa. Usein kontit ovat lähes uutta vastaavassa kunnossa, joten jälleenmyynti / kierrätys on monessa tapauksessa usein kannattavaa. Tässäkin tapauksessa tämä oli monelle taholle voittotilanne. Edellinen omistaja pääsi turhaksi käyneestä laitteistosta eroon, sai sen myytyä eteenpäin ja tuleva omistaja saa toimivan laitteiston pienemmällä vaivalla. Usein nostoja ja siirtoja tehdään myös silloin, kun laitteisto pitää uusia.

Saumatonta yhteistyötä

Tällainen operaatio vaatii huolellista suunnittelua ja aikatauluttamista. Mukana on monta eri tahoa, joiden vastuista pitää sopia ja aikataulut pitää pystyä sovittamaan yhteen. Jokaisen tahon informointi ja keskinäinen tiedonkulku on avainasemassa, lupien ja työturvallisuusasioiden pitää olla kunnossa jne. Tulee siis huomioida tuhat pientä yksityiskohtaa, jotta varavoimakoneen nosto ja siirto onnistuvat menestyksekkäästi. Mutta on se komea ja palkitseva näky, kun monia tonneja painava kontti nousee ongelmitta.

Varavoimakoneen nosto ja siirto menossa. Vaivattomasti nousee oikeilla välineillä ja tätä edeltäneellä hyvällä suunnittelulla.

Suomen Diesel Voima Osakeyhtiö oli tässä operaatiossa mukana koordinoimassa purkutöitä sekä laiteasiantuntijana. Kuljetusliike Janhunen vastasi itse nostosta ja erikoiskuljetuksesta. Hervannassa apuja nostoon ja purkutöihin saatiin Josira Oy:ltä. Varavoimakoneen nosto hoitui vastaanottavassa päässä Nostopalvelu Simolan voimin. Työn tilaajana oli ISS.

Varavoimakoneen nosto ja siirto – mitä tehtiin?

Operaatio aloitettiin purkutöillä. Kohteessa oli aiemmin jo valmiiksi purettu kiinteistöön menevä kaapelointi sekä katkaistu sähkölaitoksen syöttö kontissa olleelle muuntajalle.

Näin projekti eteni:

Projektin lähtötilanne. Kuvassa näkyvä maisemointisäleikkö purettiin, samoin kontteihin johtavat portaat.

Katolta purettiin pakoputkisto ja äänenvaimentimet.

Tämän jälkeen mm. kontin sisäinen kiskosilta purettiin ja valmisteltiin siirtoa varten. Kaikki ohjaus- ja syöttökaapelit purettiin ja merkittiin pääkeskuskontin ja konehuoneen väliltä. Konteissa olleet läpiviennit suojattiin. Polttoainesäiliö tyhjennettiin, jotta siirto on varmasti turvallinen. Näiden lisäksi tehtiin useita eri työvaiheita, jotta ensimmäinen kontti saatiin nostettua erikoiskuljetuskyytiin.

Varavoimakone kontissaan nousee

Kontit nostetaan vuorollaan erikoiskuljetuksien kyytiin.

Valmistaudutaan toisen kontin nostoon.

Molemmat kontit saatiin onnistuneesti erikoiskuljetuksen kyytiin. Vielä viimeistellään ja suojataan mm. konteissa olevat läpiviennit.

Jos tarvitset varavoiman uusimisen yhteydessä vanhan laitteiston kuljettamista pois paikalta ripeästi, anna meidän auttaa! Ja toki tuomme myös uuden laitteiston tilalle sopimuksen mukaan.

4+1 vinkkiä kesälomamoodiin pääsemiseksi

Keräsin yhteen henkilökuntamme parhaat vinkit lomamoodiin pääsemiseksi. Miten päästä sopivasti töistä irti ja miten kerätä motivaatiota taas työhön paluuseen?

Koululaiset viettävät ensimmäistä kesälomaviikkoaan juuri nyt. Suurin osa Suomesta hiljenee toimisto ja tuotantohalli toisensa jälkeen viimeistään heinäkuussa. Elokuussa taas starttaillaan kesän jäljiltä usein melko lupsakoissa tunnelmissa ja kiihdytetään loppukiriin joulua kohden. Mutta nyt ajatukset äkkiä pois joulusta, talvesta ja kylmästä. Nyt on kesä ja tällä hetkellä sääennusteet näyttävät suotuisilta. Ehkäpä teemme tänä vuonna juhannuksena jotain muutakin kuin hytisemme toppatakeissa kokkoa katsellen. Meidän mielestämme parhaat vinkit lomalle ja töihin paluuseen ovat tässä.

1. Lähde pois kotoa

Vaikka kotisohva kutsuva onkin, vietät suurimman osan ajastasi vuoden aikana joka tapauksessa sen läheisyydessä. Lähde siis vaikka vaan päiväksi tai pariksi pois kotoa. Mökille, sukuloimaan, vierailulle ystävien luo, patikoimaan, risteilylle tai pidemmälle ulkomaan matkalle. Mihin tahansa, kunhan olet muualla kuin kotinurkissa. Tämä kääntää ajatukset hyvin pois töistä ja nollaa myös hetkeksi kaikki to do -listalla olevat kotityöt.

2. Hanki riippumatto

Tämä vinkki on ollut toimitusjohtajallamme omassa käytössä jo pidemmän aikaa. Riippumaton saa kätevästi paikkaan kuin paikkaan, joten mikäpä sen mukavampaa kuin kotipihassa tai patikkaretkellä ottaa pienet nokkaunet riippumatossa. Sään salliessa kokeile myös nukkumista riippumatossa tähtitaivaan alla. Täydellinen nollaus ja löhöilyn mahtavuus on takuuvarmasti saavutettu.

3. Nauti vauhdin hurmasta

Ihminen tarvitsee sopivan annoksen adrenaliinia aina silloin tällöin. Dieselvoiman porukka on lähes läpeensä auto- tai moottoripyörähullua sakkia ja näillä kulkupeleillä vauhdin hurma on taattu. Hyviä ja ekologisia vaihtoehtoja kesällä ovat juoksu, pyöräily ja veneily. Suuntaa siis rannalle tai jäätelökioskille viima kasvoillasi ja takaan, että siinä samassa myös työasiat ovat kaikonneet viiman mukana päästä.

4. Järjestä virkistyspäivä töihin palatessa

Kun jälleen töihin palaillaan rentoutuneena, järjestäkää töissä virkistyspäivä. Tämä on mielestämme oivallinen tapa suunnata katseet yhdessä syksyyn ja löytää jälleen yhteinen sävel lomien jälkeen. Me päätimme järjestää elokuun loppuun oman virkistyspäivän, jonka ohjelma tulee osallistujien tietoon vasta varsinaisen päivän koittaessa. Nähtäväksi jää, mitä mieltä firman miehet kesäpäivän ohjelmasta ovat, mutta vankka uskomuksemme on, ettei kellekään tule tylsää. Sen verran voimme paljastaa, että ohjelmassa on tiimihenkeä entisestään vahvistavia harjoituksia. Näin työnteko sujuu kuin siivillä, kun syyskuu alkaa.

+1 Tee ennen kesälomaa ainakin nämä

Vaikka kesälomasta puhutaankin, emme kuitenkaan katoa minnekään. Jos haluat jo ennakoida tulevaa ja hoitaa syysmyrskyt mielessä pitäen varavoiman kuntoon, nyt on siihen paras aika. Myös palopumppu varmistamaan sprinklerijärjestelmän vedensaanti on hyvä laittaa tilaukseen nyt ennen loppusyksyn ruuhkia. Näiden laitteiden huoltoväli kannattaa tarkistaa ennen lomalle lähtöä ja tilata meiltä huolto mahdollisimman pian. Näin voit rauhallisin mielin lomailla, kun tiedät, että varavoima-asiat ovat mallillaan. Ota yhteyttä, olemme täällä – kaiken varalta!

Insinöörien turinat: Insinööri on aina insinööri

Ajattelutapa: insinööri

Tällä viikolla insinöörit ja olisiko oikea sana sitten vaikka toimistomme wannabe-boheemihumanistit ovat kinastelleet mm. radio- tms. aalloista. Humanistin päähän ei mahdu, etteikö tähän päivään mennessä kaikki netti- ja puhelinyhteydet liiku erilaisten aaltojen ja ilman kuljetuksella läpi mistä tahansa, oli kyseessä sitten kiviseinä tai vaikka puunoksa. Insinööri taas vastaa: – Mahtavaa, kun maailma näyttäytyy insinööreille paljon yksinkertaisempana. Ja asiaa demonstroitiin humanisteille pyytämällä katsomaan toista silmiin ja kysymällä: – Näkyykö? No, entä näkyykö nyt, kun on paperilappu välissä? Tämä herätti molemminpuolin hilpeyttä.

Tästä ajauduimme mielenkiintoiseen keskusteluun insinööreistä ihmisinä. He ovat usein luonteeltaan hyvin rationaalisia ja luottavat tieteelliseen faktaan enemmän kuin mutu-tuntumaan. On siis aivan turha kysyä insinööriltä, millaiset verhot hän on ajatellut keittiöönsä hankkia, sillä todennäköisesti saat vastaukseksi vastakysymyksen miksi keittiössä edes pitäisi olla verhot? Ikeassa insinööri siis hyvin suurella todennäköisyydellä kärsii, mutta annetaanpa hänelle joku mielenkiintoinen tekninen ongelma ratkaistavaksi, niin johan alkavat silmät kiilua ja sormet syyhytä. Ei tietenkään voida yleistää kaikkiin, mutta usein se näin menee. Insinööri tekee pilkuntarkkaa työtä, siinä missä humanisti menee laveammalla kulmalla läpi ongelman tai haasteen. Insinööri punnitsee jokaista vaihtoehtoa hengästyttävän monelta eri kantilta. Insinöörin ajattelutavassa tuntuu aina olevan jotain samankaltaisuuksia, vaikka muuten he eroavat toisistaan yhtä paljon kuin muutkin ihmiset.

Ovatko insinöörit rikki? Pitääkö ne korjata?

Tämä humanisti esitti myös kysymyksen, että onko edelleen niin, että parisuhteessa insinöörin kumppanina on useimmiten sairaanhoitaja. Tällaisen väitteen kuulin nimittäin joskus Tampereen ammattikorkeakoulun eräältä opettajalta vuosituhannen alussa. Sain vastaukseksi hyvinkin insinöörimäisen tokauksen: – Katsotaanpa nyt vaikka Tampereen ammattikorkeakoulujen suurimpia opiskelijaryhmiä ja ne koulut ovat vierekkäin. You do the math. Kysymykseen miksi näin on, sain vastauksen: – Sairaanhoitaja pyrkii aina korjaamaan ja auttamaan ihmisiä. Insinöörit ovat heille tämän takia sopivia kohteita. Jälleen hihitystä ja hekotusta.

Yllättävää kyllä, me kaikki erilaiset luonteet erilaisine ajattelutapoinemme mahdumme saman katon alle todella hyvin. Tilaa touhuta omalla tontillamme on meillä kaikilla. Insinööri saattaa silloin tällöin huokaisten hieman pyöritellä silmiään “humanistien höpsötyksille”, mutta silti hän kiinnostuksesta kihisten miettii, millaisen tyky-kesäpäivän ohjelman ne humanistit tällä kertaa keksivät suljettujen ovien takana. Useimmiten nämä kahvipöytäkeskustelut insinöörien kanssa ovat äärimmäisen hauskoja ja on hienoa huomata, kuinka porukka viihtyy yhdessä.

Ja kaikeksi onneksi asiantuntijainsinöörit puhuvat asioista sujuvasti ja samalla kielellä keskenään, jolloin syntyy asiakasta parhaiten palvelevia laitteita ja uusia palveluita, jotka helpottavat elämää. Jos haluat tutustua enemmän insinööreihin Suomen Diesel Voima Osakeyhtiössä ja siihen, mitä mielenkiintoisten kahvipöytäkeskustelujen lisäksi teemme, kurkkaa yhteystiedoistamme, keitä olemme ja etusivultamme, mitä teemme. Tai jos haluat osaksi mielenkiintoisia kahvipöytäkeskusteluja, laitahan viestiä. Insinööri tai ei, hyville tekijöille on aina tilaa.

Tässä juttusarjassa paneudumme insinöörien syvimpiin ajatuksiin. Ne voivat usein olla eriskummallisia tai sitten todella loogisia, koskaan ei voi kahvipöydässä tietää, mihin keskustelun tie vie.

Oikein tehty huolto ja koekäyttö ovat tärkeä osa työturvallisuutta

Miten teillä työturvallisuusasiat on huomioitu palopumppujen osalta? Onko sinulla joskus ollut läheltä piti -tilannetta? Oletko joskus pelännyt oman tai työkaverin terveyden tai turvallisuuden puolesta työkeikalla? Oletko työssäsi tekemisissä palopumppujen kanssa? Oletko joskus miettinyt, onko se turvallista?

Muutama viikko sitten Suomen Diesel Voima Osakeyhtiön palopumppuasiantuntija Markku Järvinen piti koulutusta palopumppujen käytöstä. Koulutus herätti paljon keskustelua ja kysymyksiä,  joten 1,5 tunnin tietopläjäykseksi aiottu koulutus paisui yli kolmen tunnin rupeamaksi. Keskustelussa nousi esiin useita seikkoja, jotka arveluttavat palopumppujen parissa työskenteleviä henkilöitä. Palopumppujen käytön turvallisuus koettiin erittäin tärkeäksi aiheeksi.

Palopumppua ei ole varaa jättää korjaamatta

Palopumppujen koekäyttöjä tehdään usein yksin ja työntekijät ovat huolissaan omasta turvallisuudestaan. Pelkona on muun muassa akkujen räjähdys, pakokaasujen pääsy pumppaamoon ja pumppujen yllättävä vikaantuminen käytön aikana. On hyvä, että työskentelyyn liittyviä riskejä arvioidaan. Onhan se osa työturvallisuutta ja jokaisella on oikeus turvalliseen työskentelyyn. Usein edellä mainitut pelot johtuvat kuitenkin siitä, ettei palopumpuissa käytetty tekniikka ole tuttua ja epätietoisuus aiheuttaa pelkoa. Käyttäjällä saattaa olla puutteelliset tiedot palopumpun toiminnasta, eikä siten kykyä arvioida vaaraa tai sen suuruutta oikein. Tietämättömyys saattaa johtaa myös huolto- ja korjaustilanteessa vääriin työtapoihin tai vääriin varaosavalintoihin, esimerkiksi juuri akkujen suhteen.

Palopumppu ei ole kiinteistössä siksi, että se on sääntöjen pakottama välttämätön ja ikävä hankinta. Se voi sprinklerijärjestelmän osana olla tositilanteessa pelastamassa ihmishenkiä ja pienentämässä aineellisten vahinkojen suuruutta. Palopumpun luotettava toiminta edellyttää, että se pidetään toimintakuntoisena koko sen elinkaaren ajan. Palopumpun tulee toiminnoiltaan olla aina uutta vastaavassa kunnossa. On virheellistä sallia vanhalle pumpulle vanhuudesta johtuvia pikkuvikoja, jotka heikentävät käyttövarmuutta.

Säännöllisen, oikein suoritetun huollon ja koekäytön merkitystä ei voi liikaa korostaa. Joskus pienten vikojen kohdalla kuulee sanottavan, ettei ole varaa korjata palopumppua. Voidaan perustellusti kysyä, onko varaa olla korjaamatta?

Palopumpun huolto tarpeen

Palopumppujen määräaikaishuoltoja tekee kirjavan ammattitaidon omaava joukko. Osalla saattaa olla vahva dieselmoottoriosaaminen, toisella taas voi olla vahva tietotaito sähköautomaatiosta. Palopumpun huolto edellyttää kuitenkin kokonaisvaltaista näkemystä palopumpun toiminnasta kokonaisuutena ja osana muuta sprinklerijärjestelmää.

Usein palopumpun huolto nähdään yksinkertaistetusti öljynvaihtohuoltona. Oikein tehdyssä huollossa on huomioitava kuitenkin useita muitakin seikkoja. Dieselvoiman huoltolista käsittää noin 50 erilaista tarkastus- ja toimenpidekohtaa. Huolto tehdään toimintavarmuus maksimoiden ja piileviin vikoihin pyritään puuttumaan ennen kuin ne pääsevät muodostumaan ongelmaksi. Varaosina käytämme kuhunkin pumppumerkkiin ja -malliin soveltuvia varaosia. Esimerkiksi akkujen osalta tarkastamme akkujen toimintakunnon ja mikäli vaihtotarvetta ilmenee, käytämme varaosana palopumppukäyttöön soveltuvia akkuja.

Oikein tehty huolto ja säännöllinen, oikein suoritettu koekäyttö ovat siis myös turvallisuusasia. Tarvitsetko apua palopumpun huollossa? Autamme mielellämme. Teemme huollon tai kuntotarkastuksen palopumpun merkistä tai käyttöiästä riippumatta. Mielellämme myös koulutamme henkilöstöänne palopumppujen oikeaan käyttöön. Aloitamme myös lähiviikkoina palopumpun toimintaan perehtyvän koulutussarjan, seuraa siis ilmoittelua.

Haussa asentajia – rekrytoimme jälleen

Haussa asentajia!

Suomen Diesel Voima Osakeyhtiö etsii jälleen lisää loisto-osaajia. Haussa on nyt sähkö-/automaatioasentajia sekä moottori-/ajoneuvoasentajia. Tarjolla on molemmissa mielenkiintoista työtä vaihtuvissa maisemissa, hurttia huumoria sekä muutenkin mukava työporukka.

Haussa sähkö-/automaatioasentaja

Meillä olisi nyt hyvän sähkö-/automaatioasentajan kokoinen aukko täytettävänä. Voit olla jo kokenut konkari tai alan vasta-alkaja, tärkeintä on, että sinulta löytyy oppimishalua ja olet valmis matkustamaan ympäri Suomea. Sinulta löytyy jo ymmärrystä erilaisista automaatiojärjestelmistä ja mielellään kokemusta muustakin kuin talosähköjen asennuksesta. Sormesi ei eksy suuhun ongelmatilanteessa, vaan mietit itse pulmaan sopivan ratkaisun. Et pelästy tietokoneen käyttöä, pilkut ja pisteet löytävät paikkansa niin suullisesti kuin kirjallisestikin. Selviydyt myös englanniksi. Et koe isompiakaan koneita uhkaksi vaan otat ne mahdollisuutena ja olet mielellään ennenkin koskettanut moottorin ja varsinkin dieselmoottorin metallista kylkeä. Huolellisuus ja tarkkuus ovat sinulle itsestään selvyyksiä. Töitä teet reippaalla otteella ja kohtaat mielelläsi myös asiakkaita työn lomassa. Töissäsi pääset kasaamaan, asentamaan ja korjaamaan varavoimakoneita ja palopumppuja. Sen lisäksi pääset myös modernisoimaan jo iäkkäämpiä laitoksia.

Haussa moottori-/ajoneuvoasentaja

Hakemamme moottori-/ajoneuvoasentaja onkin sitten jo kokenut kaveri, joka etsii uutta suuntaa urallaan. Tiedät laajasti moottoreista, erityisesti dieselmoottoreilla on sinulla mielessäsi erityinen paikka. Ymmärrät myös sähköjen päälle. Osaat sanoa sanottavasi selkeästi suomeksi ja mielellään englanniksi joko suoraan puhuessasi tai kirjoittaessasi sen tietokoneen ruudulle. Olet valmis reissaamaan ympäri Suomea. Myös sinulle huolellisuus ja tarkkuus ovat itsestään selvyyksiä. Töitä teet reippaalla otteella ja kohtaat mielelläsi asiakkaita työn lomassa. Töihisi kuuluvat varavoimakoneiden ja dieselpumppujen kokoonpano-, asennus- ja korjaustyöt.

Jos kiinnostuit ja jompikumpi tehtävistä tuntuu sopivan kuin nenä päähän, ota yhteyttä mitä pikimmiten:

Petri Salminen

p. 050 366 8998

petri.salminen@dieselvoima.fi

Kaiken varalta

Viiden Dieselvoiman osakkaan visio oli aikanaan tehdä varavoimakoneiden ja palopumppujen kaupasta sekä niiden huollosta asiakasystävällistä. Tästä syystä syntyi Suomen Diesel Voima Osakeyhtiö viisi vuotta sitten, jossa motot ovat yhä edelleen samat “Kaiken varalta” ja “Arvostamme sinun yritystäsi!”. Sittemmin olemme onnistuneet monissa tavoitteissamme yli odotusten ja toimintaa kehitetään jatkuvasti eteenpäin.

Suomen Diesel Voima työllistää tällä hetkellä lähes 20 ihmistä. Toimintamme kattaa koko Suomen. Tampereen lisäksi lähdemme joustavasti matkaan myös Helsingistä ja Oulusta. Tervetuloa tutustumaan ja lukemaan lisää! Ken tietää, saatat olla itse osa mahtavaa porukkaamme jo aivan pian.

 

 

Insinöörien turinat: Pitkähihainen t-paita

T-paita vs. pitkähihainen t-paita

Termin mysteeri

– Mikä h***tti on pitkähihainen t-paita?, kysyi yksi insinööreistämme hiljattain. Oikeasti mietimme porukalla, pitäisikö jälleen tehdä työvaatetilausta ja mitä tarvitaan. – T-paita on kaikessa yksinkertaisuudessaan paita, jossa on lyhyet hihat, totesi toinen. Mikä kummallinen käsite on sitten pitkähihainen t-paita, joka on kuin varkain vakiinnuttanut paikkansa puhekielessä. Dieselvoiman naiset (kaikki kaksi) ymmärsivät kyllä, mistä oli kysymys. Hehän näitä olivat kyselleet työvaatteita valmistavista ja myyvistä yrityksistä. Niissä heitä oli ymmärretty, kun puhuttiin pitkähihaisista t-paidoista.

– Korottomat korkokengät! Pitkälahkeiset shortsit! Tällaisia sanojako tässä pitää alkaa viljellä, kun puhutaan ihan vaan kengistä tai housuista?, puhisi keskustelun aloittanut insinööri hyväntuulisena nauraen. Pikainen googletus kuitenkin kertoo, että pitkähihaiset t-paidat ovat klassikoita. Näitä on siis ollut olemassa ties kuinka kauan ja ne ovat kuulemma vaatekaapin kulmakivi erään vaatenettikaupan mukaan.

Eihän sitä t-paidasta muu erota, kuin pitkät hihat. Siitä ilmiselvä nimitys. Materiaali, malli ja muut ovat täysin samat kuin pitkähihaisessa t-paidassa. Olisiko nimitys vaarinpaita osuvampi vai joku toinen? Termeistä voi olla niin montaa mieltä. Jotkin termit vakiinnuttavat paikkansa, ja jatkuvasti syntyy uusia.

Varavoima, palopumppu ja huolto tutumpia

Onneksi insinööreillämme ei mene sormi suuhun, kun puhutaan heille tutummasta termistöstä. Jos kysytään vaikkapa varavoimasta, yksi osaa sanoa asiasta vaikka ja mitä, johon toinen lisää vielä enemmän monimutkaisia termejä ja käsitteitä. Tällaisen perusmarkkinoijan pää menee pienemmästäkin pyörälle. Ja palopumpuista puhumattakaan, se sanasto vilisee sellaista lyhennettä, sääntöä ja käsitettä, ettei paremmasta väliä. Tätäkin kieltä meillä puhutaan kuitenkin sujuvasti. Ja onneksi asiantuntijat puhuvat asioista sujuvasti ja samalla kielellä keskenään. Myös muille ei niin asiaan vihkiytyneille he jaksavat milloin vain vääntää asian rautalangasta ja selittää sen niin, että jokainen ymmärtää mistä on kysymys.

Jos haluat tutustua enemmän insinööreihin Suomen Diesel Voima Osakeyhtiössä ja siihen, mitä mielenkiintoisten kahvipöytäkeskustelujen lisäksi teemme, kurkkaa yhteystiedoistamme, keitä olemme ja etusivultamme, mitä teemme.

Tässä juttusarjassa paneudumme insinöörien syvimpiin ajatuksiin. Ne voivat usein olla eriskummallisia tai sitten todella loogisia, koskaan ei voi kahvipöydässä tietää, mihin keskustelun tie vie.

Dieselvoiman tarina

Suomen Diesel Voima Osakeyhtiön tarina sai alkunsa vuonna 2012. Viidellä miehellä oli herännyt yhteinen ajatus ja visio, että asiat on mahdollista tehdä tavallista paremmin varavoiman ja palopumppujen kaupassa sekä niiden huollossa. He halusivat panostaa vahvasti kuunteluun, asiakkaista välittämiseen sekä luoda pitkät, luotettavat asiakassuhteet. Viisikolla oli kertynyt runsaasti asiantuntemusta ja kokemusta aiemmista töistään, joten sen puolesta oli varmuutta lähteä yrittämään.

Ihan ok ei ole ok

Oman yrityksen perustaminen vaatii aina rohkeutta ja kykyä hypätä tyhjän päälle. Eivät Dieselvoiman perustajatkaan tienneet, mihin olivat lähdössä, kun y-tunnus elokuussa 2012 otettiin käyttöön. Miksi nämä viisi sitten lähtivät mukaan? Heille kaikille on kertynyt vuosien varrella tuiki tärkeää osaamista ja vahvaa asiantuntijuutta johonkin Dieselvoiman liiketoiminnan osa-alueeseen. Sen lisäksi he ovat joukko täysin erilaisia ihmisiä, jokaisella oma persoonansa ja sen kautta omat vahvuutensa. Tämä viisikko täydentää toisiaan, sillä kukaan ei yksin osaa ja hallitse kaikkea. He ovatkin sanoneet, että yrittämään kannattaa lähteä itseään fiksumpien kaverien kanssa. Miehiä yhdistää edelleen vahva oma näkemys siitä, kuinka tätä toimialaa pitää hoitaa ja viedä eteenpäin. He asettavat itselleen kovia tavoitteita ja ovat hyvinkin kriittisiä niin toimittajia kuin itseäänkin kohtaan. Dieselvoiman asiakkaita varten täytyy olla joka osa-alueella vain parasta. Ihan ok ei kelpaa. Mahdollisiin reklamaatioihin ei suhtaudu kevyin mielin, vaan jokainen hoidetaan kunnialla parhain päin.

Pienestä isompiin ympyröihin

Konkreettisesti tarina alkoi pienestä teollisuushallin osasta Pirkkalan Turkkiradalla. Sinne rakennettiin hetimiten parvi, jotta tiloihin saatiin mahdutettua työpöytä kaikille. Kokoonpano oli samassa tilassa. Tila kävi todella nopeasti liian pieneksi, eivätkä olosuhteet työnteolle olleet kovinkaan ihanteelliset. Alku oli kuitenkin toiveikas, sillä ensimmäiset asiakkaat kiittelivät Dieselvoiman viisikkoa juuri niistä asioista, joihin panostettiin. Asiakkaan parhaan miettiminen, kuuntelu ja hänen ongelmansa ratkaisu ovat olleet kantavana ajatuksena jo viisi vuotta ja sellaisina ne pysyvät tästä eteenpäinkin. Turkkiradalla tila kävi pieneksi vuodessa, lisätilaa saatiin silloin seinän takaa naapurista. Vuonna 2015 myös nämä tilat olivat auttamattomasti liian pienet ja yritys muutti koko toimintansa Teollisuustielle Tampereelle. Teollisuustiellä on tällä hetkellä käytössä kokonainen halli ja tien toisella puolella sijaitseva toimisto.

Työntekijät tärkeä osa menestystä

Dieselvoima on kasvanut nopeasti alun viidestä lähes 20 henkeä työllistäväksi alan merkittäväksi tekijäksi. Kasvu jatkuu edelleen, mutta mikään yritys ei voi kasvaa, jos henkilöstö ja sen osaaminen ei ole kunnossa. Dieselvoiman joukkue on hyvin tärkeä osa yrityksen menestystä. Oikeiden tekijöiden etsimiseen ja löytämiseen panostetaan. Samoin huolehditaan hyvien tekijöiden pitämisestä yrityksessä ja heidän sitouttamisestaan. Tulevaisuudessa henkilöstöön ja sen koulutukseen laitetaan entistä enemmän paukkuja, sillä henkilöstön hyvinvointi ja osaaminen henkivät osaltaan positiivisuutta ympärilleen. Tästä on hyvä jatkaa eteenpäin.