Haussa asentajia – rekrytoimme jälleen

Haussa asentajia!

Suomen Diesel Voima Osakeyhtiö etsii jälleen lisää loisto-osaajia. Haussa on nyt sähkö-/automaatioasentajia sekä moottori-/ajoneuvoasentajia. Tarjolla on molemmissa mielenkiintoista työtä vaihtuvissa maisemissa, hurttia huumoria sekä muutenkin mukava työporukka.

Haussa sähkö-/automaatioasentaja

Meillä olisi nyt hyvän sähkö-/automaatioasentajan kokoinen aukko täytettävänä. Voit olla jo kokenut konkari tai alan vasta-alkaja, tärkeintä on, että sinulta löytyy oppimishalua ja olet valmis matkustamaan ympäri Suomea. Sinulta löytyy jo ymmärrystä erilaisista automaatiojärjestelmistä ja mielellään kokemusta muustakin kuin talosähköjen asennuksesta. Sormesi ei eksy suuhun ongelmatilanteessa, vaan mietit itse pulmaan sopivan ratkaisun. Et pelästy tietokoneen käyttöä, pilkut ja pisteet löytävät paikkansa niin suullisesti kuin kirjallisestikin. Selviydyt myös englanniksi. Et koe isompiakaan koneita uhkaksi vaan otat ne mahdollisuutena ja olet mielellään ennenkin koskettanut moottorin ja varsinkin dieselmoottorin metallista kylkeä. Huolellisuus ja tarkkuus ovat sinulle itsestään selvyyksiä. Töitä teet reippaalla otteella ja kohtaat mielelläsi myös asiakkaita työn lomassa. Töissäsi pääset kasaamaan, asentamaan ja korjaamaan varavoimakoneita ja palopumppuja. Sen lisäksi pääset myös modernisoimaan jo iäkkäämpiä laitoksia.

Haussa moottori-/ajoneuvoasentaja

Hakemamme moottori-/ajoneuvoasentaja onkin sitten jo kokenut kaveri, joka etsii uutta suuntaa urallaan. Tiedät laajasti moottoreista, erityisesti dieselmoottoreilla on sinulla mielessäsi erityinen paikka. Ymmärrät myös sähköjen päälle. Osaat sanoa sanottavasi selkeästi suomeksi ja mielellään englanniksi joko suoraan puhuessasi tai kirjoittaessasi sen tietokoneen ruudulle. Olet valmis reissaamaan ympäri Suomea. Myös sinulle huolellisuus ja tarkkuus ovat itsestään selvyyksiä. Töitä teet reippaalla otteella ja kohtaat mielelläsi asiakkaita työn lomassa. Töihisi kuuluvat varavoimakoneiden ja dieselpumppujen kokoonpano-, asennus- ja korjaustyöt.

Jos kiinnostuit ja jompikumpi tehtävistä tuntuu sopivan kuin nenä päähän, ota yhteyttä mitä pikimmiten:

Petri Salminen

p. 050 366 8998

petri.salminen@dieselvoima.fi

Kaiken varalta

Viiden Dieselvoiman osakkaan visio oli aikanaan tehdä varavoimakoneiden ja palopumppujen kaupasta sekä niiden huollosta asiakasystävällistä. Tästä syystä syntyi Suomen Diesel Voima Osakeyhtiö viisi vuotta sitten, jossa motot ovat yhä edelleen samat “Kaiken varalta” ja “Arvostamme sinun yritystäsi!”. Sittemmin olemme onnistuneet monissa tavoitteissamme yli odotusten ja toimintaa kehitetään jatkuvasti eteenpäin.

Suomen Diesel Voima työllistää tällä hetkellä lähes 20 ihmistä. Toimintamme kattaa koko Suomen. Tampereen lisäksi lähdemme joustavasti matkaan myös Helsingistä ja Oulusta. Tervetuloa tutustumaan ja lukemaan lisää! Ken tietää, saatat olla itse osa mahtavaa porukkaamme jo aivan pian.

 

 

Valoton kaupunki

Blackout-testi, mitä se tarkoittaa ja miksi se on niin tärkeä?

Kaupunki pimenee sähkökatkon sattuessa, jos varavoima ei ole kunnossa.

Jakeluverkkojen häiriömäärät ovat viimevuosina vähentyneet mm. maakaapeliverkkojen rakentamisen myötä, mutta vastaavasti sähkön tarve ja sen kriittisyys on lisääntynyt. Kun blackout-testi tehdään säännöllisesti,  voidaan varmistua varavoimajärjestelmän oikeasta toiminnasta kriittisellä hetkellä ja lisätä näin samalla laitteiston käyttövarmuutta.

Mikä blackout-testi on?

Blackout-testi tarkoittaa lyhyesti sähkökatkostestiä, joka tehdään suunnitellusti kiinteistön tai muun varavoimakoneella varmennetun kohteen kuormitukselle. Suositeltavaa on tehdä blackout-testi kaikille varavoimakoneille ja niillä varmennetuille kuormituksille, niin uusille kuin vanhemmillekin, sillä varavoimajärjestelmän luotettavaa toimintaa tositilanteessa ei voida taata, jos blackout-testiä ei ole säännöllisesti tehty.

Testissä katkaistaan kohteen sähköt pääkytkimestä tai muusta testiin paremmin soveltuvasta kytkinlaitteesta. Testi liittyy automaattisesti toimivan varavoimakoneen toiminnallisuuksien testaamiseen todellisessa sähkökatkostilanteessa. Blackout-testi olisi suositeltavaa toteuttaa vuosittain esimerkiksi laitteiston määräaikaishuollon yhteydessä, mikäli esimerkiksi jakeluverkossa ei ole esiintynyt häiriöitä, joihin varavoimajärjestelmä olisi jo automaattisesti reagoinut. Testillä simuloidaan sähkönjakeluverkossa ilmeneviä katkoksia ja varavoimajärjestelmän automaattista reagoimista kyseisiin häiriöihin. Testillä saadaan myös samalla testattua ohjattavien katkaisijoiden tai kontaktoreiden oikea toiminta syötönvaihtotilanteissa sekä varavoimakoneen kuormanottokyky varmennettavalla kuormituksella.

Monta järjestelmää samalla testillä

Blackout-testin yhteydessä myös muut kiinteistön talotekniikkaan ym. tekniikkaan liittyvät järjestelmät voidaan testata ja tehdä niistä omia havaintoja. Siksi ko. testi on hyvä ilmoittaa myös muille kiinteistössä oleville järjestelmätoimittajille tai ylläpitäjille, jolloin heillä on mahdollisuus tehdä omia mittauksiaan ja havaintojaan. Suunnitellussa testissä tapahtuvasta sähkökatkoksesta pitää ilmoittaa kaikille asianosaisille jo hyvissä ajoin, jotta voidaan sopia yhteisesti kohteen ja sen käyttäjien kannalta sopivin ajankohta vuorokaudesta ko. testille. Varavoimakoneen automaattinen käyntivalmius myös tarkistetaan ennen suoritettavaa testiä kuten se tehdään aina ennen kaikkia varavoimakoneen koekäyttöjä. Testistä tehdään pöytäkirja, johon merkitään tapahtuma-ajat ja suoritusajat sekä varmennettavan kuormituksen suuruus. Pöytäkirja liitetään huoltoraporttien yhteyteen, jolloin ne jäävät talteen ja ovat seurattavissa myöhemmin mm. ennen seuraavaa testiä.

Suosittelemme testin tekemistä, jotta varavoimajärjestelmän todellinen toimintakyky tulee testattua. Jos blackout-testi on jäänyt tekemättä, hoidamme asian nopeasti kuntoon. Soita 010 231 5450 tai jätä meille yhteydenottopyyntö tästä.

 

Huolto on tärkeä osa kokonaisuutta

Varavoimakoneiden huolto turvaa osaltaan junaliikenteen ohjausjärjestelmiä. Kuva: Liikennevirasto

Huolto on Suomen Diesel Voiman kokonaispaketissa erittäin tärkeässä osassa. Jos varavoimakoneen tai palopumpun huolto ei ole kunnossa, ei ole takuuta siitä, että laite toimii oikein mahdollisessa hätätilanteessa. Ammattitaito ja luotettavuus ovat avainasemassa niin huollon palveluissa kuin kaikilla muillakin Dieselvoiman osa-alueilla.

Rautateiden sähköverkot turvaavissa varavoimakoneissa on huolto kunnossa

Suomessa junat kulkevat pitkälti sähköllä, joka on ekologinen vaihtoehto. Suomen 5962 raidekilometristä n. 55 % oli sähköistetty vuoden 2016 loppuun mennessä, kertoo Liikennevirasto. Jotta junat voisivat kulkea myös sähkökatkon sattuessa, tarvitaan järjestelmän turvaksi varavoimakoneita. Dieselvoiman tekemä varavoimakoneiden huolto varmistaa osaltaan, että laitteet todella tuottavat lisävirtaa sähkökatkon aikana junaliikenteen ohjausjärjestelmiin.

Pitkäaikainen Dieselvoiman asiakas, kunnossapito- ja aluepäällikkö Anssi Ämmänkoski Eltel Networksilta kertoo, että Dieselvoima on toiminut aina luotettavasti ja erittäin ammattitaitoisesti. Suomen Diesel Voima huolehtii Eltelin asiakkaan Liikenneviraston varavoimakoneiden kunnossapidosta, jolloin Eltel voi keskittyä omaan tekemiseensä tarvitsematta huolehtia varavoimakoneiden huoltotoimenpiteistä. Kohteena on tarkemmin Liikenneviraston Länsi-Suomen kunnossapitoalue. Liikennevirasto vastaa Suomen teistä, rautateistä ja vesiväylistä sekä liikennejärjestelmien kehittämisestä.

Eltel Networks tekee monia asioita sähköisen infran rakentamisessa. Anssi Ämmänkoski toimii Eltel Networksilla kunnossapitopäällikkönä sekä aluepäällikkönä radan sähköjärjestelmien rakentamisen ja kunnossapidon yksikössä. Eltelillä on pitkä ja ainutlaatuinen historia rautateiden ja pikaraitioteiden sähköistys- ja turvalaitejärjestelmien toimittamisesta Suomeen ja lähialueille. Heillä on osaamisensa taustalla jo yli 50 vuoden kokemus.

Ammattitaito ja aikatauluissa pysyminen tärkeää

Dieselvoiman huollon asiantuntija Lauri Antila avaa yhteistyötä Eltelin kanssa vielä hieman lisää. “Dieselvoima on tehnyt varavoimakoneiden huollot ja kuormitusajot, tämän lisäksi on tehty korjaustöitä ja uusittu varavoimakoneiden automatiikoita eli saneerattu vanhoja varavoimakoneita”, Lauri Antila kertoo. Dieselvoimalla ja Eltelillä on takana jo useiden vuosien yhteistyö, joka lähti alunperin normaalista tarjouskyselystä liikkeelle. Dieselvoimassa vakuuttivat suomalaisuus ja vankka yrittäjyystausta. Työt tehdään yrittäjävetoisesti. “Varavoimakoneiden huollosta ja kunnossapidosta Suomen Diesel Voima on suoriutunut aina sopimuksen mukaisesti ja aikataulussa”, Anssi Ämmänkoski kehuu.

Anssi Ämmänkoski on eniten yhteistyössä arvostanut luotettavuutta, sovittujen asioiden pitävyyttä ja ammattitaitoa osoittavaa toimintaa. Hän on erittäin tyytyväinen nykyiseen tilanteeseen, vaikka häneltä yrittää kysyä kehittämisen kohteita. Ämmänkoski kertoo, että suosittelisi ilman muuta Suomen Diesel Voimaa myös muille vastaavissa asioissa ja itse asiassa on kuulemma näin tehnytkin. Vuosien aikana asiakassuhde on syventynyt entisestään, yhteistyötä jatketaan ja kehitetään edelleen erittäin hyvissä merkeissä.

Onko sinulla tai asiakkaallasi varavoimakone tai palopumppu, mutta et muista, koska se on viimeksi huollettu? Asia on hyvä hoitaa kuntoon jo tänään, ota yhteyttä, autamme varmasti!

Varavoima varmistaa, että toiminta jatkuu turvallisesti sähkökatkon sattuessa

Suomen Diesel Voima Osakeyhtiön asiantunteva palvelu auttaa varmistamaan riittävän voimansaannin kaikissa tilanteissa ja olosuhteissa. Dieselvoiman osaamisen ja kokemuksen avulla pystytään suunnittelemaan kaiken kattava varavoimajärjestelmä avaimet käteen -periaatteella ja huolehtimaan koekäytöistä ja sen ylläpidosta koko laitteiston elinkaaren ajan.

Varavoimajärjestelmä usein päivitettävissä

Päivitystä vaativien varavoimajärjestelmien yleinen keski-ikä on Suomen Diesel Voima Osakeyhtiössä vastaavan Mika Peltolan mukaan Suomessa n. 15-20 vuotta. Näin vanhat järjestelmät ovat jo jonkinlaisen uudistamisen tarpeessa. ”Mitä aikaisemmin olemme paikalla, sitä vähemmällä asiakas pääsee”, kertoo Peltola. ”Usein varavoimakoneisiin, joita ei nyt edes uskalleta käyttää, toimintakuntoon saattamiseen riittää vain koneen ja generaattorin joidenkin osien vaihto ja joissakin tapauksissa automatiikan uusinta.” Näin varavoiman toimintakuntoon saattaminen voi tulla asiakkaalle paljon halvemmaksi kuin hän kuvitteleekaan.

”Aina ’rautaan’ ei tarvitse koskea juuri ollenkaan, riittää kun vaihdetaan tai uudistetaan ohjaus- ja valvontaosa, joka valvoo valtakunnanverkkoa ja generaattorin toimintaa”, Peltola jatkaa. Laitteistoa voidaan modernisoida myös vaiheittain ja jokainen toimitus kartoitetaan ja suunnitellaan asiakkaan lähtökohdista. Säännöllinen huolto on kuitenkin ratkaisevassa roolissa, kun halutaan varmistaa varavoima- ja pumppauslaitteiston luotettava toiminta. Se on myös paras tapa huolehtia investoinnin arvon säilymisestä kohtuullisin kustannuksin. Suomen Diesel Voima Osakeyhtiö huoltaa dieselkäyttöiset varavoimalaitteet ja palopumput merkistä riippumatta.

Palvelu

Ajatus varavoima-alan monipuolisesta palvelutalosta, jonka huolto on sovittaessa tavoitettavissa 24 tuntia vuorokaudessa on Dieselvoiman keskeinen yritysajatus. ”Puhelimeen vastataan yrityksessä ympäri vuorokauden ja palvelutaso on sama kaikille asiakkaan koosta riippumatta. On tärkeää että asiakasta voidaan palvella välittömästi ja selvittää, mitä asialle voidaan tehdä”, Peltola kertoo. Asiakkaasta riippumatta toimitus, huolto ja tekniikka toteutetaan aina laadukkaasti. Dieselvoiman asiakaskunta koostuu useista eri asiakassegmenteistä, kuten esimerkiksi logistiikkakeskuksista, teollisuudesta, kauppakeskuksista, sairaaloista, maatiloista jne.

Palvelualttius ja laadukas työnjälki on Peltolan kertoman mukaan kasvattanut Dieselvoimalla pidempikestoisia asiakassuhteista. Tämä on myös kasvattanut huoltosopimuksien määrää. Huoltopalvelu toteutetaan yrityksessä kuten muutkin työt, huolellisesti aikataulutettuna, laadukkaasti suoritettuna sekä asiakkaalle selkeästi raportoituna ja dokumentoituna. ”Yötöissä ollaan asiakkaan tukena valvonta- ja huoltotehtävissä kun esimerkiksi kiinteistössä tehdään muuntajahuoltoja verkkoyhtiön toimesta. Ne kun aiheuttavat asiakkaalle hetkittäisen liiketoiminnan pysähtymisen ja välttääkseen mahdollisen taloudellisen menetyksen ne on parempi toteuttaa yöaikaan”, Peltola lisää.

Sokos Tampereelle uudistettiin varavoima-automatiikka

“Yhteistyö ja varavoima-automatiikan saneeraus Dieselvoiman kanssa onnistuivat erittäin hyvin”, kertoo Marko Paaso Tampereen Sokokselta.

Sokos Tampereelle Suomen Diesel Voima teki varavoima-automatiikan saneerauksen. Ongelma Sokoksella oli, että olemassa olevasta varavoimakoneen automatiikasta puuttui tahdistuslaitteet.

Tämä puolestaan aiheutti sen, että varavoima käynnistyessään aiheutti ylijännitepiikkejä, jotka rikkoivat tietoliikenne- ja kassakonelaitteita. ”Suomen Diesel Voima uudisti meille varavoiman automatiikan eikä nyt varavoimaan siirryttäessä enää tarvitse jännittää katkoksia tai muita häiriöitä”, Marko Paaso Sokos Tampereelta kertoo. Paason mielestä koko projekti yhteistyössä Suomen Diesel Voiman kanssa meni hienosti: ”Suomen Diesel voima hoiti projektin erittäin hyvin. Työt oli aikataulutettu hyvin ja tehtävistä informoitiin ajoissa Diesel Voiman toimesta etukäteen. Työt suoritettiin omatoimisesti Sokos Tampereen normaalia toimintaa häiritsemättä, mikä oli todella tärkeää.”

Paaso kertoo itse olleensa paikalla, kun järjestelmän vaihto toteutettiin yöaikaan. Yöllä siksi, ettei Sokoksen normaalia toimintaa tarvinnut häiritä. Paaso jatkaa heidän olleensa erittäin tyytyväisiä Dieselvoiman toimintaan projektin toteutuksen eri vaiheissa. ”Sokos Tampereen varajärjestelmän vuosihuollot tapahtuvat jatkossa Suomen Diesel Voiman toteuttamina”. Dieselvoiman Mika Peltolan mukaan Sokos Tampereen projekti oli heille hyvin tyypillinen. ”Vastaavia kohteita on Suomessa paljon, joissa varavoimajärjestelmä moottoria ja generaattoria ei tarvitse vaihtaa vaan riittää, että joitain voimajärjestelmän osia mahdollisesti vaihdetaan ja automatiikka päivitetään nykypäivään. Ohjaus- ja valvonta-automatiikka ja teho-osat uusitaan nykyaikaiseksi digitaaliseksi järjestelmäksi. Toimiessaan varavoima hoitaa, että sähkökatkos on lyhyt ja valtakunnanverkon palauttamista takaisin ei edes huomaa. Kaikki tapahtuu automaattisesti ja katkottomasti.”

Miten teillä on varauduttu pidempiin sähkökatkoihin? Aiheuttaisiko se yrityksen kannalta kriittisiä tilanteita? Jos tilanne mietityttää, kerromme mielellämme lisää. Ota yhteyttä!

Juttu on osittain lainattu Helsingin Yritysmaailmasta. Juttu on julkaistu Helsingin Yritysmaailma-lehdessä lokakuussa 2016. Voit lukea jutun kokonaisuudessaan täältä. Jutussa on haastateltu Dieselvoiman omaa varavoiman asiantuntijaa, Mika Peltolaa. Hänet tavoitat tästä.