Varavoimakoneen nosto ja siirto, miksi ja miten?

Varavoimakoneen nosto ja siirto ei ole itsestään selvä ja helppo projekti. Mutta oikealla asiantuntijatiimillä ja saumattomalla yhteistyöllä se onnistuu hyvinkin vaivattomasti.

Suoritimme menneellä viikolla Hervannassa, Tampereella varavoimakoneen noston, sillä asiakas muutti pois tiloista eikä tarvetta laitteistolle enää ollut. Varavoimakoneen nosto ja siirto piti tehdä, jotta tilat ja ympäristö voidaan laittaa jälleen alkuperäiseen kuntoon, joka tässä tapauksessa tarkoittaa nurmikentäksi maisemointia. Paikalta nostetut ja poiskuljetetut varavoimakontit myytiin eteenpäin ja ne kasataan uudelleen palvelemaan uuden kohteen varavoimatarpeita Etelä-Suomessa. Usein kontit ovat lähes uutta vastaavassa kunnossa, joten jälleenmyynti / kierrätys on monessa tapauksessa usein kannattavaa. Tässäkin tapauksessa tämä oli monelle taholle voittotilanne. Edellinen omistaja pääsi turhaksi käyneestä laitteistosta eroon, sai sen myytyä eteenpäin ja tuleva omistaja saa toimivan laitteiston pienemmällä vaivalla. Usein nostoja ja siirtoja tehdään myös silloin, kun laitteisto pitää uusia.

Saumatonta yhteistyötä

Tällainen operaatio vaatii huolellista suunnittelua ja aikatauluttamista. Mukana on monta eri tahoa, joiden vastuista pitää sopia ja aikataulut pitää pystyä sovittamaan yhteen. Jokaisen tahon informointi ja keskinäinen tiedonkulku on avainasemassa, lupien ja työturvallisuusasioiden pitää olla kunnossa jne. Tulee siis huomioida tuhat pientä yksityiskohtaa, jotta varavoimakoneen nosto ja siirto onnistuvat menestyksekkäästi. Mutta on se komea ja palkitseva näky, kun monia tonneja painava kontti nousee ongelmitta.

Varavoimakoneen nosto ja siirto menossa. Vaivattomasti nousee oikeilla välineillä ja tätä edeltäneellä hyvällä suunnittelulla.

Suomen Diesel Voima Osakeyhtiö oli tässä operaatiossa mukana koordinoimassa purkutöitä sekä laiteasiantuntijana. Kuljetusliike Janhunen vastasi itse nostosta ja erikoiskuljetuksesta. Hervannassa apuja nostoon ja purkutöihin saatiin Josira Oy:ltä. Varavoimakoneen nosto hoitui vastaanottavassa päässä Nostopalvelu Simolan voimin. Työn tilaajana oli ISS.

Varavoimakoneen nosto ja siirto – mitä tehtiin?

Operaatio aloitettiin purkutöillä. Kohteessa oli aiemmin jo valmiiksi purettu kiinteistöön menevä kaapelointi sekä katkaistu sähkölaitoksen syöttö kontissa olleelle muuntajalle.

Näin projekti eteni:

Projektin lähtötilanne. Kuvassa näkyvä maisemointisäleikkö purettiin, samoin kontteihin johtavat portaat.

Katolta purettiin pakoputkisto ja äänenvaimentimet.

Tämän jälkeen mm. kontin sisäinen kiskosilta purettiin ja valmisteltiin siirtoa varten. Kaikki ohjaus- ja syöttökaapelit purettiin ja merkittiin pääkeskuskontin ja konehuoneen väliltä. Konteissa olleet läpiviennit suojattiin. Polttoainesäiliö tyhjennettiin, jotta siirto on varmasti turvallinen. Näiden lisäksi tehtiin useita eri työvaiheita, jotta ensimmäinen kontti saatiin nostettua erikoiskuljetuskyytiin.

Varavoimakone kontissaan nousee

Kontit nostetaan vuorollaan erikoiskuljetuksien kyytiin.

Valmistaudutaan toisen kontin nostoon.

Molemmat kontit saatiin onnistuneesti erikoiskuljetuksen kyytiin. Vielä viimeistellään ja suojataan mm. konteissa olevat läpiviennit.

Jos tarvitset varavoiman uusimisen yhteydessä vanhan laitteiston kuljettamista pois paikalta ripeästi, anna meidän auttaa! Ja toki tuomme myös uuden laitteiston tilalle sopimuksen mukaan.

Kategoria: Ajankohtaista, Varavoima. Avainsana: , , , , .