Varavoiman käyttöikä

Moni kakku päältä kaunis, silkkoa sisältä. Niinhän se vanha sanonta kuuluu. Tämä pätee myös varavoimakoneisiin. Ne näyttävät uusilta ja siisteiltä, vaikka hankinnasta olisi kulunut monia vuosia, puhumattakaan vuosikymmenistä. Olemme muutaman kerran todistaneet tilannetta, jossa asiakkaamme on sanonut ”Ihan hyvältähän se näyttää näin ulospäin”. Näin varmasti onkin, mutta valitettavasti mm. koneen sisällä oleva elektroniikka vanhenee jossain vaiheessa.

Sanonta ”kaikki loppuu aikanaan” pitää hyvin paikkaansa varavoimakoneiden tekniikan osalta mm. elektroniikan käyttöiän suhteen. Myös kestävämpien komponenttien, kuten polttomoottoreiden osalta sanonta pätee, koska kehitys kehittyy ja esimerkiksi uusia, hyötysuhteeltaan parempia sekä päästöiltään ympäristöystävällisiä malleja tuotetaan tehtaista ulos vuosittain. Silloin usein käy niin, ettei vanhempien mallien päivitykselle, huollolle ja korjaukselle enää löydy tuotetukea. Tässä kohtaa tekniikka on vanhentunut ja vikaantuessaan aiheuttaa sijoituskohteestaan riippuen erittäin suuren turvallisuus- tai taloudellisen riskin.

Varavoimakoneen tehtävä on turvata

Kun tekniikka edelleen toimii, mutta vanhenee siihen pisteeseen, että sen varaosasaatavuus ja tuotetuki on kadonnut uusien innovatiivisten tuotekehityksien jaloissa, turvallisuus- tai taloudellisen riskin kasvu on silloin huomattava. Hieman kohteesta ja laitteistosta tai järjestelmästä riippuu, kuinka moninkertaiseksi riski kasvaa. Varavoimakoneita ei hankita sen vuoksi, että sellainen olisi kiva olla olemassa, vaan siksi, että se turvaa jotakin kohteelle toiminnan kannalta kriittistä tai turvallisuuden näkökulmasta oleellista toimintaa. Vahingot vikaantumishetkellä voivat siis olla mittavia.

Niin kauan, kuin komponenttivalmistajilta saadun tiedon mukaan varaosasatavuus on vielä taattu, on ehdottomasti kannattavaa korjata ja päivittää vanhaa järjestelmää. Silloin ei vielä kannata hankkia uutta materiaalia uusien vastaavien komponenttien muodossa. Moottori ja generaattori ovat vuosikymmeniä kestäviä komponentteja ja niihin huoltovaraosia saadaan myös pitkiä aikoja. Valmistajan harvinaisempien varaosien saatavuus määrittää niille teknisen käyttöiän, jonka jälkeen niiden uusiminen tulee kyseeseen. Useimmiten tuottavampaa ja kustannustehokkaampaa on uusia vain järjestelmää ohjaava automaatio tai elektroniikka, jolloin ”rauta” pysyy samana ja elinkaariajattelussa järjestelmää voidaan viedä taas 15 vuotta eteenpäin pelkällä elektroniikan ja osan sähköteknisen komponenttien päivittämisellä. Tällaiset varavoimajärjestelmän saneeraukset voidaan toteuttaa parhaimmillaan jopa yhdessä päivässä, mutta useimmiten puhutaan muutamista työpäivistä, koska samalla päivitetään usein myös järjestelmän toimintatapaa nykyaikaisemmaksi mm. moottorin ohjauksen osalta. 

Saneeraus vai uuden hankinta?

Saneeraus on kannattavaa aina silloin, jos olemassa olevan varavoimajärjestelmän teholuokkaa ei tarvitse kasvattaa eikä varmennettavan kiinteistön sähköverkon kuormitus ole kasvanut tai ole suunnitellusti tulossa kasvamaan lähivuosina. Samalla varmistetaan, että moottori ja generaattori ovat ikäluokaltaan ja kunnoltaan sellaisia, että niihin on vielä varaosasaatavuutta olemassa. Tämäkin asia puoltaa saneerauksen puolesta. Ei rauta rautaan vaihtamalla parane.
Jos varmennettavan kuormituksen kasvu on suurta ja olemassa oleva laitteisto ei sitä kykene enää syöttämään, on tarve hankkia uutta kalustoa. Siinäkin vaihtoehtona on hankkia olemassa olevan laitteiston rinnalle toinen uusi koneikko ja saneerata nykyinen toimimaan mukana rinnalla.

Kun pohditte, olisiko aika uusia varavoimajärjestelmänne kokonaan tai saneerata osittain, ladattava hankintaohjelmamme voi auttaa teitä hankinnassa ja kilpailutuksessa. Hankintaohjelmamme auttaa uuden kokonaisen laitteiston tai järjestelmän hankinnassa, kun laitteisto on todettu olevan elinkaarensa päässä ja varaosasaatavuutta ei enää ole. Hankintaohjelmamme on myös muokattavissa pelkästään uuden automaation uusimiseen liittyvässä tarpeessa, kun todetaan ”raudan” olevan vielä toimiva ja varaosasaatavuus on valmistajilta taattu.

Jos kaipaatte apua laitteiston elinkaaren ja toimivuuden arvionnissa, voimme tehdä laitteistolle kuntotarkastuksen, josta selviää laitteiston nykyinen kunto ja toimintavarmuus suhteessa täysin toimintakunnossa olevaan. Kuntotarkastus on varavoimakoneen oma ”autokatsastus”.

Kiinnostuitko tästä?
Anna meille haaste – ratkaisemme sen!

Joko tutustuit näihin?

varavoimalaite

Varavoimalaite vai varavoimalaitos – Rakkaalla lapsella on monta nimeä

Mikä on varavoimalaite? Entä mikä varavoimakone? Onko näillä jotain eroa? Ja miksi ihmeessä aggregaatista ei voi puhua samassa lauseessa varavoimalaitteen kanssa?...

Alumiinikaapelin kuormitettavuus

Alumiinikaapelit, monta etua virransiirtoon. Johtimen kuormitettavuus Kaapelinvalintaa tehtäessä on usein yksi tärkeimmistä kysymyksistä alumiinikaapelin...

Lagercrantz ostaa Dieselvoiman

Lagercrantz on 28.12.2023 ostanut 86% Dieselvoiman osakkeista. ”Yhteistyö Lagercrantzin kanssa, joka on pitkäaikainen ja kokenut omistaja, tarjoaa vahvan alustan...

Dieselvoima 10 vuotta

Dieselvoima täytti pyöreät 10 vuotta elokuussa 2022. Mitä olemme tehneet näiden vuosien aikana ja mihin olemme menossa tulevaisuudessa? Niistä ja tietysti myös itse...
huoltoasentaja

Etsimme huoltoasentajia

Suomen Diesel Voima Osakeyhtiö etsii jatkuvasti lisää loisto-osaajia. Olemme kovassa kasvussa ja etsimme nyt etupäässä varavoimahuollon asentajia. Asemapaikkasi on...

Voiko varavoima auttaa, kun sähkönhinta nousee?

Sähkön hinta on ollut nousussa jo hetken aikaa. Uutisissa varoitellaan vähän väliä myös talvella uhkaavasta sähköpulasta. Miten yrityksissä ja kotitalouksissa kannattaa...