Litra moottoriöljyä oli jo pitkään odotellut pääsyään oikean ison moottorin sisälle. Se tiesi, että sitä tarvittiin, sillä oli tärkeä tehtävä suojella moottoria kulumiselta ja vioilta. Se oli tehtaalla pakattu kavereidensa kanssa öljykanisterin pimeyteen, jossa sillä ei ollut mitään tekemistä. Moottoriöljy oli tylsistynyt, vaikka siitä olikin hauskaa hölskyä kavereidensa kanssa kanisterin kylkiä vasten. Mutta nyt: NYT tapahtui jotain, kanisterin korkki aukesi ja moottoriöljy kavereidensa kanssa kaadettiin ison moottorin sisälle. Nyt öljy pääsi vihdoin kauan odottamiinsa tositoimiin. Vuoden päivät se piti moottoria hyvänä. Se voiteli ja tiivisti saumoja. Kun moottori kuumeni käytön seurauksena, se jäähdytteli moottoria ja sitoi itseensä kaiken sen lian, jota moottori ei pystynyt hävittämään.

Reissussa rähjääntyy

Moottoriöljy oli nyt töissä varavoimakoneen moottorissa. Sen tärkein tehtävä oli huolehtia moottorista vuoden ajan ja oikeissa sähkökatkostilanteissa sekä koekäyttöjen aikana jäähdytellä moottori jälleen sopiviin lukemiin. Vuoden päästä se oli näissä tärkeissä tehtävissään sen verran rähjääntynyt, että Dieselvoiman mukava huoltomies laski sen eräänä päivänä huoltokäynnillään pois moottorista ja vaihtoi uuteen. Toki moottoriöljy oli tästä hieman haikea ja kateellinenkin uusille öljylitroille, jotka pääsivät nyt tekemään kaikkia niitä töitä, joista moottoriöljy oli ollut niin ylpeä ja innoissaan. Se ei kuitenkaan ehtinyt olla surkeana pitkään, sillä sen elämä jatkui uudessa mahtavassa seikkailussa. Moottoriöljylitra palasi Dieselvoiman tuotantoon ja pääsi tutustumaan moneen muuhun öljylitraan, joita se ei ollut koskaan tavannut. Säilytyksessä öljylitrat kertoivat toinen toistaan hurjempia juttuja työmatkoiltaan eri moottoreissa. Öljyt olivat kaikki ruskeita, likaisia ja rähjäisiä.

Eräänä päivänä suuri keräilyauto saapui Dieselvoiman pihaan, kyljessä luki STR Tecoil. Säilössä olleet käytetyt moottoriöljyt ihmettelivät hieman peloissaan, mitähän kummaa niille nyt tapahtuisi, kun ne lastattiin keräilyautoon. Öljyt kuljetettiin STR Tecoilin käsittelylaitokselle Haminaan. Siellä kaikki öljylitrat monesta eri paikasta jaetaan aina vastaanottosäiliöihin. Kaikki öljyt pääsevät testaukseen STR Tecoilin laboratorioon, jossa niistä selvitetään vesipitoisuus, leimahduspiste, pii- ja fosforiarvot sekä muita ominaisuuksia. Moottoriöljylitra oli kaikesta uudesta ja oudoista termeistä aivan pää pyörällä. Se kuitenkin oli muutaman kaverinsa kanssa tarpeeksi puhdas ja pääsi jatkamaan matkaansa varastosäiliöön.

Kohti puhtautta

Varastosäiliöstä alkoi moottoriöljylitran vaiherikas matka kohti uutta elämää. Ensimmäiseksi se pääsi STR Tecoilin laitoksen käsittelyprosessin ensimmäiseen vaiheeseen, jossa siitä suodatettiin kaikki turhat partikkelit ja epäpuhtaudet, joita se oli kerännyt moottorissa töissä olleessaan. Sitten siitä erotettiin vesi haihduttamalla. Kaikki öljyt, jotka olivat päässet varastosäiliöön kävivät läpi saman. Sen jälkeen ne pumpattiin polttoaineen erotukseen, jossa öljyistä erotettiin kevyet tisleet, kuten bensiini ja diesel- ja kaasuöljyt sekä vielä näitäkin kevyemmät tisleet. Moottoriöljyllä oli koko tämän ruljanssin läpikäytyään hieman kevyempi ja puhtaampi olo, joten se olisi ollut jo valmis nauttimaan eläkepäivistä. Mutta sen matka ei ollut vielä lopussa, vaan moottoriöljy jatkoi matkaansa haihduttimille. Moottoriöljy ehti jo hieman tuskaisena ajatella, eikö höykytys lainkaan lopu. Haihduttimessa öljystä erotettiin kaikken raskaimmat jae; bitumifluksi. Moottorissa hyvin palvelleet ja ikääntyneet lisäaineet erotettiin myös.

Nyt moottoriöljy oli käynyt läpi koko hurjan seikkailunsa Tecoilin käsittelylaitoksen etupäässä. Se muuntautui kavereidensa kanssa perusöljytisleeksi. Perusöljytisle pumpattiin prosessin sydämeen eli vetykäsittelyreaktoreihin, jossa perusöljyn laatu tehdään. Tässä vetykäsittelyssä öljyn väri muuttui kirkkaaksi ja se oli jälleen puhdasta. Sen rikkipitoisuus ja siltä töissä vaaditut muut ominaisuudet oli hiottu huippuunsa. Moottoriöljylitraa ei ollut tunnistaa enää omaksi itsekseen. Siitä tuli nyt perusöljyä. Sen matka jatkui voiteluainetehtaalle ja se jalostettiin uudelleen voiteluöljyksi. Tämän matkan se teki elämässään vielä monta, monta kertaa. Se pääsi aina uusiin moottoreihin ja hoidettuaan moottoria esimerkillisesti, se kävi puhdistautumassa STR Tecoilin käsittelylaitoksella. Ensimmäisen kerran jälkeen se oppi jopa pitämään käsittelylaitoksen höykytyksestä, sillä se tiesi, kuinka hyvä olo sillä olisi joka käsittelykerran jälkeen. Se kuuli myös juttuja muista kavereistaan käsittelylaitoksella, jotka olivat saaneet uuden elämän perusöljyn sivutuotteina. Osa oli jatkanut matkaansa bitumina asfaltteihin ja kattohuopiin. Osa oli päässyt merille ja tunnettiin nykyään nimellä MGO (Marine gas oil). Laivoissa tätä polttoainetta arvostettiin sen alhaisen rikkipitoisuuden ja hyvän voitelevuuden takia. Osa oli päässyt kaasuöljynä erilaisiin teollisuuden polttoainesovellutuksiin.

Loppu hyvin, kaikki hyvin

Uudestisyntynyt moottoriöljylitra oli tyytyväinen. Se oli kuullut STR Tecoilin käsittelylaitoksella ollessaan, että se oli päässyt parhaaseen mahdolliseen paikkaan jatkon kannalta. Se oli saanut tietää likaisena ja rähjääntyneenä laitokselle tullessaan olevansa vaarallista jätettä, jota toki voisi kierrättää monin eri tavoin, mutta olisi lainvastaista lähteä polttamaan tai hävittämään muuten sitä. Oikein mukava herra, Kari Suomela nimeltään oli laitoksella kulkiessaan esitellyt laitosta asiakkaille ja moottoriöljy oli kuullut Suomelan kertovan: “Neitseellisen raakaöljyn jalostamiseen verrattuna regeneroimalla tuotetun perusöljyn jalostamiseen kuluu 45% vähemmän energiaa ja jalostamisessa syntyy päästöinä 33% vähemmän hiiliyhdisteitä.” Suomela oli kertonut myös: “STR Tecoilin laitoksen jalostusaste on korkea ja siten ainoa jäte, joka laitoksella syntyy on vesi.”. Öljylitra ei voinut olla iloisempi. Se tiesi, että moottorit tarvitsivat sitä edelleen vuosia, joten siitä oli huojentavaa kuulla, että ainakin sen puolesta maailma olisi kuitenkin hieman puhtaampi.

Faktaa STR Tecoil Oy:stä:

  • perustettu, koska haluttiin luoda kestävä vaihtoehto käytettyjen voiteluöljyjen käsittelylle polttamisen sijaan
  • laitos rakennettu vuonna 2008
  • jalostuskapasiteetti n. 60 000 tonnia/vuosi
  • Suomesta kerätään tällä hetkellä 25 000 tonnia vuodessa
  • palvelee lähimarkkinoita myös Ruotsissa, Baltiassa ja Venäjällä
  • tuontia myös muista Euroopan maista
  • yhteistyötä suunnitteilla myös laajemmalle alueelle

Sellainen oli Dieselvoiman varavoimakoneen moottoriin päätyneen moottoriöljyn tarina. Jos haluat kuulla, mitä muuta teemme esimerkiksi varavoimakoneiden ja palopumppujen huollossa, käy tutustumassa aiheeseen liittyviin artikkeleihin tai ota meihin yhteyttä. Olemme täällä sinua varten, kaiken varalta.

Aiheeseen liittyvät artikkelit:

Huoltoasentajat töissä ympäri Suomen

Oikein tehty huolto ja koekäyttö ovat tärkeä osa työturvallisuutta

Huolto on tärkeä osa kokonaisuutta