Suomen Diesel Voima Osakeyhtiön asiantunteva palvelu auttaa varmistamaan riittävän voimansaannin kaikissa tilanteissa ja olosuhteissa. Dieselvoiman osaamisen ja kokemuksen avulla pystytään suunnittelemaan kaiken kattava varavoimajärjestelmä avaimet käteen -periaatteella ja huolehtimaan koekäytöistä ja sen ylläpidosta koko laitteiston elinkaaren ajan.
Varavoimajärjestelmä usein päivitettävissä
Päivitystä vaativien varavoimajärjestelmien yleinen keski-ikä on Suomen Diesel Voima Osakeyhtiössä vastaavan Mika Peltolan mukaan Suomessa n. 15-20 vuotta. Näin vanhat järjestelmät ovat jo jonkinlaisen uudistamisen tarpeessa. ”Mitä aikaisemmin olemme paikalla, sitä vähemmällä asiakas pääsee”, kertoo Peltola. ”Usein varavoimakoneisiin, joita ei nyt edes uskalleta käyttää, toimintakuntoon saattamiseen riittää vain koneen ja generaattorin joidenkin osien vaihto ja joissakin tapauksissa automatiikan uusinta.” Näin varavoiman toimintakuntoon saattaminen voi tulla asiakkaalle paljon halvemmaksi kuin hän kuvitteleekaan.
”Aina ’rautaan’ ei tarvitse koskea juuri ollenkaan, riittää kun vaihdetaan tai uudistetaan ohjaus- ja valvontaosa, joka valvoo valtakunnanverkkoa ja generaattorin toimintaa”, Peltola jatkaa. Laitteistoa voidaan modernisoida myös vaiheittain ja jokainen toimitus kartoitetaan ja suunnitellaan asiakkaan lähtökohdista. Säännöllinen huolto on kuitenkin ratkaisevassa roolissa, kun halutaan varmistaa varavoima- ja pumppauslaitteiston luotettava toiminta. Se on myös paras tapa huolehtia investoinnin arvon säilymisestä kohtuullisin kustannuksin. Suomen Diesel Voima Osakeyhtiö huoltaa dieselkäyttöiset varavoimalaitteet ja palopumput merkistä riippumatta.
Palvelu
Ajatus varavoima-alan monipuolisesta palvelutalosta, jonka huolto on sovittaessa tavoitettavissa 24 tuntia vuorokaudessa on Dieselvoiman keskeinen yritysajatus. ”Puhelimeen vastataan yrityksessä ympäri vuorokauden ja palvelutaso on sama kaikille asiakkaan koosta riippumatta. On tärkeää että asiakasta voidaan palvella välittömästi ja selvittää, mitä asialle voidaan tehdä”, Peltola kertoo. Asiakkaasta riippumatta toimitus, huolto ja tekniikka toteutetaan aina laadukkaasti. Dieselvoiman asiakaskunta koostuu useista eri asiakassegmenteistä, kuten esimerkiksi logistiikkakeskuksista, teollisuudesta, kauppakeskuksista, sairaaloista, maatiloista jne.
Palvelualttius ja laadukas työnjälki on Peltolan kertoman mukaan kasvattanut Dieselvoimalla pidempikestoisia asiakassuhteista. Tämä on myös kasvattanut huoltosopimuksien määrää. Huoltopalvelu toteutetaan yrityksessä kuten muutkin työt, huolellisesti aikataulutettuna, laadukkaasti suoritettuna sekä asiakkaalle selkeästi raportoituna ja dokumentoituna. ”Yötöissä ollaan asiakkaan tukena valvonta- ja huoltotehtävissä kun esimerkiksi kiinteistössä tehdään muuntajahuoltoja verkkoyhtiön toimesta. Ne kun aiheuttavat asiakkaalle hetkittäisen liiketoiminnan pysähtymisen ja välttääkseen mahdollisen taloudellisen menetyksen ne on parempi toteuttaa yöaikaan”, Peltola lisää.
Sokos Tampereelle uudistettiin varavoima-automatiikka
Sokos Tampereelle Suomen Diesel Voima teki varavoima-automatiikan saneerauksen. Ongelma Sokoksella oli, että olemassa olevasta varavoimakoneen automatiikasta puuttui tahdistuslaitteet.
Tämä puolestaan aiheutti sen, että varavoima käynnistyessään aiheutti ylijännitepiikkejä, jotka rikkoivat tietoliikenne- ja kassakonelaitteita. ”Suomen Diesel Voima uudisti meille varavoiman automatiikan eikä nyt varavoimaan siirryttäessä enää tarvitse jännittää katkoksia tai muita häiriöitä”, Marko Paaso Sokos Tampereelta kertoo. Paason mielestä koko projekti yhteistyössä Suomen Diesel Voiman kanssa meni hienosti: ”Suomen Diesel voima hoiti projektin erittäin hyvin. Työt oli aikataulutettu hyvin ja tehtävistä informoitiin ajoissa Diesel Voiman toimesta etukäteen. Työt suoritettiin omatoimisesti Sokos Tampereen normaalia toimintaa häiritsemättä, mikä oli todella tärkeää.”
Paaso kertoo itse olleensa paikalla, kun järjestelmän vaihto toteutettiin yöaikaan. Yöllä siksi, ettei Sokoksen normaalia toimintaa tarvinnut häiritä. Paaso jatkaa heidän olleensa erittäin tyytyväisiä Dieselvoiman toimintaan projektin toteutuksen eri vaiheissa. ”Sokos Tampereen varajärjestelmän vuosihuollot tapahtuvat jatkossa Suomen Diesel Voiman toteuttamina”. Dieselvoiman Mika Peltolan mukaan Sokos Tampereen projekti oli heille hyvin tyypillinen. ”Vastaavia kohteita on Suomessa paljon, joissa varavoimajärjestelmä moottoria ja generaattoria ei tarvitse vaihtaa vaan riittää, että joitain voimajärjestelmän osia mahdollisesti vaihdetaan ja automatiikka päivitetään nykypäivään. Ohjaus- ja valvonta-automatiikka ja teho-osat uusitaan nykyaikaiseksi digitaaliseksi järjestelmäksi. Toimiessaan varavoima hoitaa, että sähkökatkos on lyhyt ja valtakunnanverkon palauttamista takaisin ei edes huomaa. Kaikki tapahtuu automaattisesti ja katkottomasti.”
Miten teillä on varauduttu pidempiin sähkökatkoihin? Aiheuttaisiko se yrityksen kannalta kriittisiä tilanteita? Jos tilanne mietityttää, kerromme mielellämme lisää. Ota yhteyttä!
Juttu on osittain lainattu Helsingin Yritysmaailmasta. Juttu on julkaistu Helsingin Yritysmaailma-lehdessä lokakuussa 2016. Voit lukea jutun kokonaisuudessaan täältä. Jutussa on haastateltu Dieselvoiman omaa varavoiman asiantuntijaa, Mika Peltolaa. Hänet tavoitat tästä.